I\O _I IS
AN OTHER
IO È UN ALTRO
| JE EST UN AUTRE | EU É UM OUTRO | I IS AN OTHER | YO ERES
UN OTRO | ICH IST EIN ANDERER
(UK) I\O_ I IS AN OTHER is a
multidisciplinary artistic work of the Brazilian Italian artist CÉSAR
MENEGHETTI that began in March 2010 and aims to investigate the liability of
the border of mental disability and normality.
The artist has met on several occasions
a group of people with mental disabilities who have chosen to call themselves "Gli Amici” (The Friends) and who
worked for years, in the experimental art laboratories of the Community of
Sant'Egidio in the outskirts of Rome.
“Je est un autre. Tant pis pour le
bois qui se trouve violon, et Nargue aux inconscients, qui ergotent sur ce
qu’ils ignorent tout à fait!”
Rimbaud's phrase "I\O _I IS AN
OTHER" written in 1871 is interpreted at different and arbitrary levels.
Undoubtedly it reflects the autonomy of an artistic and relational process -
open – that has already is continually moving the boundary of "normality."
Meneghetti’s work transforms the artist
and the people, disabled or not, involved in the process. Brings all into play:
subjects and objects change roles. In this new border, it takes place for a
free reciprocity, despite the asymmetry of the condition: the artist
interviews, photographs, films and, with the editors, do you turn to interview,
photograph, film to affirm the right of expression (the right to look). The work
takes its way ("I look, I listen") is not expected or planned, if not
in structure and technology, guided only by a principle of reality/truth.
Through some of the artistic process
César Meneghetti, contemporary artist, deconstructs reality. It gives birth to
another location, it sets aside any prejudice safely adopted or considered in
the context of existence.
As a new cartography of the contemporaneity,
opening the possibility to "map" the interiority of the other: not an
exercise in camouflage, not a process of analogue imitation, but a means of
discovery of a sublime side of life, immaterial, striking and hardly known.
People with mental disabilities are already immersed in a sort of parallel
world.
People who know or intuit carriers of
specific properties and looks capable of producing other spaces, visions and
logical alternative defeats the promises of globalization. We plan to look
where you are not going to find anything, not even the thought.
The project was awarded in December 2010
and has received the support of the Biennial Foundation of São Paulo in the
second edition of BRASIL CONTEMPORARY ART PROGRAM, MINC - Ministry of Culture.
He participated in the BIENNIALE SESSIONS of the 54th Venice Biennale, in
October 2011 in a conference that involved not only the art world, but also
universities and realities of Italian society. In 2012 the project received a
GLOBO TRICOLORE award and has achieved visibility on major Italian newspapers,
radio and television, and also in international events (Brazil and Germany).
I\O _IO È UN ALTRO
IO È UN ALTRO | JE
EST UN AUTRE | EU É UM OUTRO | I IS AN OTHER | YO ERES UN OTRO | ICH IST EIN
ANDERER
(IT) IO È UN ALTRO è
un lavoro artistico multidisciplinare dell’artista italo-brasiliano CÉSAR
MENEGHETTI che, con un processo iniziato nel marzo 2010, vuole indagare la
labilità della frontiera della disabilità mentale e della normalità.
L’artista ha
incontrato a più riprese un gruppo di persone con disabilità mentale che hanno
scelto di chiamarsi «Gli Amici» e che da anni lavorano, discutono, creano nei
laboratori sperimentali d’arte della Comunità di Sant’Egidio a Roma.
“Je est un autre. Tant pis pour le bois qui se
trouve violon, et Nargue aux inconscients, qui ergotent sur ce qu’ils ignorent
tout à fait!” Io è un altro, è una frase scritta da Arthur Rimbaud, in due
lettere del 1871. “Io è un altro” professa una concezione originale della
creazione artistica: il poeta non governa più ciò che si esprime in lui,
l’opera si genera nella profondità. “Io la guardo, la ascolto”.
La frase di
Rimbaud “IO E’ UN ALTRO” è interpretata dal progetto a livelli diversi,
multiformi e arbitrari. Senza dubbio rispecchia l’autonomia di un processo
artistico e relazionale che - aperto - ha già condotto nelle prime fasi a
spostare continuamente il confine della “normalità”. L’opera di Meneghetti
trasforma l’artista e le persone disabili (e non) coinvolte nel processo. Mette
in gioco tutti: soggetti e oggetti si scambiano i ruoli. In questa nuova zona
di confine si attua una liberata reciprocità, nonostante l’asimmetria della
condizione: l’artista intervista, fotografa, filma e, con i curatori, si fa a
sua volta intervistare, fotografare, filmare per affermare il diritto di
espressione (il diritto allo sguardo). L’opera prende la sua strada (“Io la guardo,
la ascolto”) non prevista né pianificata se non nella struttura e nella
tecnologia utilizzata, guidata solo da un principio di realtà.
Come una nuova
cartografia della contemporaneità, si apre la possibilità di “mappare”
l’interiorità dell’altro: non un esercizio mimetico, non un processo
d’imitazione analogica, bensì un mezzo di scoperta di un lato sublime della
vita, immateriale, eclatante, difficilmente conoscibile. Le persone con
disabilità mentale sono già immerse in un mondo parallelo. Persone che
sappiamo o intuiamo portatrici di proprietà e sguardi specifici, capaci di
produrre altri spazi,
visioni e logiche alternative alle promesse sconfitte della globalizzazione. Ci
si propone di cercare là dove si pensa di non di trovare nulla, nemmeno il pensiero.
Attraverso alcuni processi artistici César Meneghetti, artista
ipercontemporaneo, decostruisce la realtà. Si dà luce ad altri percorsi, si
accantona qualsiasi pregiudizio sicuro adottato o pensato nel contesto
esistenziale.
Il progetto è
stato premiato nel dicembre 2010 ed ha ricevuto il sostegno della Fondazione
Biennale di San Paolo nella seconda edizione del PROGRAMA BRASIL ARTE
CONTEMPORÂNEA, MINC – MINISTÉRIO DA CULTURA. Ha partecipato alla BIENNALE
SESSION della 54° BIENNALE DI VENEZIA, nell’ottobre 2011 in una conferenza che
ha coinvolto non solo il mondo dell’arte, ma anche Università e diverse realtà
della società italiana. Nel 2012 il progetto ha ricevuto il GLOBO TRICOLORE
premio per l’eccelenza italiana nel mondo ed ha raggiunto visibilità sulle
maggiori testate italiane, radio e televisioni, ma anche in scala
internazionale (Brasile e Germania).
I\O _I IS AN OTHER
IO È UN ALTRO
| JE EST UN AUTRE | EU É UM OUTRO | I
IS AN OTHER | YO ERES UN OTRO | ICH IST EIN ANDERER
(BR) EU
É UM OUTRO é
um trabalho multidisciplinar do artista brasileiro CÉSAR MENEGHETTI com um
grupo de pessoas com deficiência mental da Comunidade Santo Egídio de Roma. A
obra de Meneghetti, iniciada em 2010 com uma série de encontros, diálogos,
fotografias e gravações, indaga sobre a fragilidade da fronteira entre a
normalidade e a anormalidade no contexto da deficiência mental.
Através
de processos criativos coletivos, em I\O
È UN ALTRO, César Meneghetti propõe uma “desconstrução de padrões de realidade”
e a criação de novas rotas que deixam de lado preconceitos sociais e certezas existenciais.
Meneghetti desenvolveu uma relação criativa com um grupo de pessoas com
deficiência mental que se auto nominam: “gli amici” ("os amigos")
numa sequência de encontros e workshops, onde a fotografia e o vídeo são o tema
central.
A frase
de Rimbaud "EU É UM OUTRO" é interpretada aqui de diferentes modos. Sem
dúvida, a frase reflete a autonomia de um processo artístico e relacional
aberto e foi um importante estímulo no início do trabalho, um estímulo ao
pensamento e ao diálogo sobre as referências de normalidade que carregamos
cotidianamente nos nossos discursos e ações. I\O È UN ALTRO produz uma
transformação no artista e em todos envolvidos no processo. Tudo está em jogo:
temas e papéis. Apesar da assimetria destes papéis, se produz nesta nova
fronteira uma condição livre e recíproca: o artista entrevista, filma ou fotografa,
se faz entrevistar, filmar, fotografar junto aos colaboradores e curadores
pelos “amici”, afirmando assim o direito de expressão (o direito de olhar). Assim,
a obra cria o seu percurso ("Eu vejo, eu ouço"), um caminho
inusitado, não planejado à priori, se não na estrutura e tecnologia utilizadas,
guiado somente pelo princípio de “realidade” e de “verdade”.
Em dezembro
2010 este projeto recebeu o apoio da FUNDAÇÃO BIENAL DE SÃO PAULO e MinC -
Ministério da Cultura, sendo premiado na segunda edição do PROGRAMA BRASIL ARTE
CONTEMPORÂNEA.
O projeto foi convidado para
participar em uma série de conferencias chamadas BIENNIALE SESSIONS na 54. Bienal
de Veneza, em Outubro 2011, que envolveu não só representantes do mundo da arte
como universidades e outras realidades da sociedade italiana. Em 2012 o projeto
recebeu o premio GLOBO TRICOLORE dado a trabalhos de destaques italianos no
mundo, e recebe assim visibilidade nos maiores jornais, radio e tv italianos,
assim como em outros eventos no Brazil e Germany.
IO È UN ALTRO / VERIFICA #01
ABOUT THEM
The first phase of the project
became its first encounter between César Meneghetti, a recognized artist to the
group, diverse in age and physical and social conditions, 30 people with mental
and sometimes physical, recognizable in the Community of Sant'Egidio and living
for years a search for expression and communication that passes through
artistic creation. The meetings have occurred mainly in the Laboratory of
Experimental Art Museum of Tor Bella Monaca and made available to the
artist's atelier in the Trastevere district.
Meneghetti has primarily used
the instrument of VIDEOCABINA for preliminary investigation and comparison,
interviews, recording voices, phrases, stories, stories of life in real time.
It has given life to a relational
work, while the artist started at the same time an open process of
"teaching" in which - through comparisons, workshops and activities
in the art world - the group has offered contemporary tools of language and
communication art (video, photography, web), in defiance of the asymmetry of
the different conditions, intending to obtain, in a horizontal relationship,
the answers / works (photos, video). Also included were those that stuck for
different reasons, in gesture or verbal expression, retain their right to look
and opinion on the world.
IO È UN ALTRO / VERIFICA #02
WITH THEM
In this NEW BORDER ZONE has implemented a free reciprocity and the right to
make a mark through new tools for the group.
The support of HTC Corporation has enabled people with disabilities to
approach with ease and autonomy in the new language of video and photography,
accompanied by specific workshops led by Cesar Meneghetti, but also by other
artists, photographers (Beatriz Franco, Enrico Blasi, Simonetta Lux). The
delivery of the smartphone to "Friends" took place in the framework
of the workshop, empowering each to their use for the project.
The approach of VERIFICA # 2
was the introduction of disabled people in the world of official art and the
Biennale in the opening days 1, 2 and 3 June 2011. Through digital media, they
have proposed a reinterpretation of the 'event of the Biennale, starting from
their own point of view.
IO È UN ALTRO / VERIFICA #03
THE OTHERS ON US
On October 14, 2011 within the
program Biennial Sessions of the 54th Venice Biennale was held at the ASAC -
Auditorium of Historical Archives of Contemporary Art of the Biennale, in the Giardini,
a presentation and a discussion on Art and Alterity in the presence of the
artist César Meneghetti, the curator Simonetta Lux, the disabled people that
took part in the project. The debate has involved among other Alberta Basaglia,
Vice President of the Foundation Franca and Franco Basaglia, Paulo Rosa, artist
and founder of Studio Azzurro - Museum of the Mind Lab, Beppe Sebaste, writer
and philosopher Marta Fattori, professor of modern philosophy, dean of the
faculty of Humanities, Philosophy and Human Sciences University of Rome La Sapienza,
Alessandro Zuccari professor of Modern History at the University of Rome La Sapienza;
Elizabetta Cristallini, professor of Contemporary History at the University of
Tuscia. Among the public, have been involved over one hundred students of the
University "La Sapienza" of Rome, "Cà Foscari" of Venice,
"La Tuscia" of Viterbo and the University of Padua.
IO È UN ALTRO / VERIFICA #04
ON THEM AND WITH THEM
The fourth and final frontier of I \ O starts with the search of a language
together with non-speakers of the art workshop of Sant'Egidio. This research is
based lingaggio that generates the need for other powers, if one of our senses
is mutilated, others become more acute. In the certainty that there is
something that comes between pain and power of being and that there are other
equally valid alternative ways of living and being a "person" in its
entirety, and that these ways of living and perceiving the world can add
important information to compose a more complete and more encompassing of human
in the hyper-contemporaneity. In the VERIFICATION # 04 in “the Friends” are
associated with their body through some short workshops with the director of
movement by Cristina Elias, who has made several appointments with their
vocabulary words and did not the only instrument on the equivalence of the body.The
challenge of VERIFICATION # 04 was to be able to pull this off but lexicon of
things inherent in the way of disabled people. The body here becomes a
possibility of salvation and having the opportunity to be alone with yourself,
at the same time you put into play. The body as object and instrument of our
study, only doing some special attention: the Committee, vision, hearing and
heart. Cristina Elias's approach has been surprising.
The various frameworks that continue into the VERIFICATION # 04 are as
icons of the human condition. This may be interesting but not enough to be
considered art. For art to exist a need to suggest somewhere else or
"other." A small parcel where the revolutionary art, a preferred form
of which is developed in the formation of man, the person, the citizen, the
company returns to the community horizontally beauty, truth and universality.
The expression becomes an expression of the person.